Skip to main content

Een digitaal succes voor Erfgoedfestival Gelderland

De provincie Gelderland barst van de geschiedenis. Elk jaar in oktober – de landelijke maand van de geschiedenis – viert het Erfgoedfestival de schoonheid van het Gelderse erfgoed. Het Erfgoedfestival 2020 combineert voor het eerst kunst met erfgoed, want kunst verwondert en ontroert, net als het prachtige Gelderse erfgoed.

Strategie

Social Marketing

SEA

De opdracht

Het doel van editie 2020? Van regionaal naar nationaal; héél Nederland laten genieten van het Gelderse erfgoed. Tien grote Nederlandse kunstenaars verbleven daarvoor een week op een erfgoedlocatie. Geïnspireerd door hun verblijf maakten zij vervolgens uiteenlopende kunstwerken, variërend van zang en dans tot spoken word en fotografie. Ze presenteerden hun werk live tijdens het Erfgoedfestival.

Onverwacht het roer om

Door het coronavirus viel een fysiek festival in het water. Hierdoor moest het roer om. Op korte termijn moest een digitaal festival worden gerealiseerd, met net zoveel beleving als een offline festival. De marketingstrategie moest ook rigoureus worden aangepast. Dat was een uitdaging waar we onze tanden vol enthousiasme in hebben gezet. 

“Met de zesde editie van het Erfgoedfestival sloegen we in 2020 een nieuwe weg in. Maar hoe breng je zo’n festival onder de aandacht van het grote publiek? En – wat voor 2020 zeker relevant was – hoe doe je dat online?

Afdeling Cultuur heeft deze hele weg met ons opgetrokken, van strategisch plan tot uitvoering. Daardoor staat er nu een stevige basis waar we de komende jaren op kunnen voortbouwen. En dat blijven we graag doen in samenwerking met Afdeling Cultuur.”

Mijke Pol

Directeur Erfgoedfestival

Afdeling Online Stragische Sessie

Allround online strategie

De online marketing van A tot Z werd door ons aangepakt. We begonnen met een strategische kick-off waarin de persona’s, klantreis en tone of voice van het festival werden bepaald. Een workshop community management zorgde voor draagvlak bij alle betrokken musea en instellingen. Met een kanalenstrategie werd een plan voor de social media kanalen vastgesteld. We gaven een advies om de customer journey op de website te verbeteren en we zorgden voor visuals die van je scherm af spatten.

Grof geschut op socials

Grote namen als Typhoon, Akwasi en Paulien Cornelissen maakten vlogs op de erfgoedlocaties om het festival te teasen. Deze content werd in pakkende social campagnes gegoten op Instagram, Facebook en Twitter en zorgde voor veel reuring rondom het festival.

“Ik word er heel blij van om aan zo’n tof en grootschalig cultuurproject te mogen meewerken. De uitdaging om het voor het eerst een digitaal succes te maken was het meest spannend. Voor ons en voor het Erfgoedfestival was dit nieuw terrein.

We kunnen concluderen dat we het heel verdienstelijk en goed hebben gedaan! Events zullen steeds meer (gedeeltelijk) online zijn, dus de opgedane kennis kunnen we ook in andere projecten toepassen.”

Mercede van de Wiel

Senior social strateeg

Erfgoedfestival google ads

Gratis adverteren op Google

Met Google Grants kon het festival gratis adverteren in de zoekmachine van Google. Ook zorgden we voor opvallende advertenties in het Google netwerk (Google Display, Gmail en Youtube). Hierdoor kon de doelgroep op deze platforms niet om het festival heen.

Als laatste tackelden we het probleem dat veel digitale evenementen hebben: mensen vergeten het. Festivals hebben een lange aanloop en zonder een fysiek ticket in je broekzak vergeet je het sneller bij te wonen. Via remarketing advertenties hielden we het festival top of mind bij de geïnteresseerden en door e-mailmarketing werden fans herinnerd aan de optredens van hun favoriete artiest.

De scores!

De digitale deelneming is dubbel en dwars gelukt en we zijn weer gekozen als marketingpartner voor het Erfgoedfestival van 2021!

Kijk 'm shinen: de aftermovie

Meer weten?

Neem contact op met Jaap Schepers.

Stel je vraag aan Jaap