Grip op online marketing bij de Nobelaer
Met weinig mensen bergen werk verzetten? In veel culturele organisaties is dat aan de orde van de dag. En bij cultuurhuis De Nobelaer is dat niet anders. Niet alleen helpen we hen aan een stevige basis voor hun online marketing, we coachen hen ook meteen in het toepassen van deze kennis. En dat werkt: De Nobelaer heeft nu meer grip op online doelen en resultaten. Daar worden wij heel blij van!
De opdracht
Cultuurhuis De Nobelaer is theater, bibliotheek en kunsteducatie in één. Een spil in de Etten-Leurse samenleving, dus! In 2020 werkten we samen met het cultuurhuis aan een strategische basis voor hun online marketing plan. De strategische sessies smaakten van beide kanten naar meer. Vanaf 2021 is social marketeer Silvy één dag in de week bij hen gedetacheerd. Daar voert ze online marketingwerkzaamheden uit en zorgt ze voor coaching op punten waar het eigen marketing team van De Nobelaer vastloopt. Zo worden zij steeds slimmer in online marketing.
“Door de stappen die we de afgelopen jaren met Afdeling Cultuur hebben gezet, weten we veel beter wat de conversie is. We hebben meer zicht op wat het effect is van wat we online doen. En we kunnen dat vertalen naar nieuwe doelen en doelgroepen en uitleggen aan de rest van de organisatie. Door de specialistische kennis en hulp van Silvy en collega’s hebben we nu controle op wat we online doen en bereiken.”
Ragna Ferwerda
Hoofd marketing De Nobelaer
Een goede basis is het halve werk
Voor online impact maken is een goede basis onmisbaar. Met workshops spijkeren we de kennis van het marketingteam op de basisthema’s van online marketing bij. Je zou het een stoomcursus online marketing kunnen noemen. En dan: learning on the job. Neem Google Ads. Als culturele organisatie heeft De Nobelaer recht op een gratis budget via Google Grants. Maar hoe zet je zo’n campagne nu efficiënt en effectief op? Hoe zorg je ervoor dat je campagnes op basis van learnings steeds beter afstemt op doelen en doelgroep? Als je eenmaal begrijpt hoe iets werkt, bepaal je ook makkelijker wat je ermee wil bereiken. Het onderhouden van Google Grants vergt veel tijd. Daarom kozen we er samen voor deze dienst volledig uit handen te nemen voor De Nobelaer. Dat kan dus ook gewoon!
Leren in de praktijk
Superpraktisch, zo zou je de workshops kunnen typeren. De dagelijkse realiteit van De Nobelaer is altijd uitgangspunt. We leren onder meer over SEO: natuurlijk komt de technische kant aan bod, maar de nadruk ligt op skills om goed vindbare teksten te schrijven. Ook de start van een cultureel seizoen vormt een mooie case: welke pagina’s richt je in en welke campagnes zet je klaar? Aan wat voor content denk je? Een mooie les: niet alleen commerciële campagnes (gericht op verkoop van tickets) zijn belangrijk voor een organisatie als De Nobelaer, ook interactie met de bezoekers is van belang. Zo creëer je ambassadeurschap en het gevoel: dáár wil ik bij horen. Voor een culturele organisatie onmisbaar!
“Afdeling Cultuur heeft ons geholpen aan professionalisering van onze online marketing. En dat is in de huidige tijd zeer waardevol. Met de kennis die we nu hebben, weten we wat mogelijk is. Zo brengen Silvy en collega’s onze online uitingen met hun specialistische kennis van onder meer SEO, Google advertising en Google Analytics qua inhoud én effectiviteit naar een steeds hoger niveau. Daarnaast is Silvy gewoon een heel fijne collega geworden die al aan een half woord genoeg heeft.”
Willeke Steeghs
Medewerker marketing De Nobelaer
Kennis die blijft plakken
Hoe zorgen we er nu voor dat de opgedane kennis blijft plakken bij De Nobelaer? Bij elke online stap die we zetten zijn zij in charge. En doordat de basiskennis nu goed aanwezig is, lukt dat ook. Het team snapt waar we mee bezig zijn, en welke volgende stap nodig is. En die zetten we samen. Dat geeft grip. En het zorgt ervoor dat het team steeds meer zélf oppikt. Het is een switch in de mindset: je moet een online marketing pet op kunnen zetten. En dat lukt door ermee bezig te gaan. Bijvoorbeeld naar aanleiding van de wekelijkse updates die collega Silvy met hen deelt.
*Foto is gemaakt bij de feestelijke opening van het nieuwe pand van de Nobelaer
Eén dag in de week meewerken
Ontwikkelingen in online marketing gaan vliegensvlug. Is dus toch nog specialistische kennis nodig? Doordat Silvy één dag in de week werkt voor De Nobelaer, is dat in een handomdraai geregeld. Op gezette tijden schakelt ze collega Mathijs in voor extra knowhow op het gebied van Google Ads en collega Lisa voor haar SEO-kennis. De Nobelaer coachen we zo naar een slimme, efficiënte en doelgerichte online marketing. Waarbij ze ons het liefst niet meer nodig hebben. Tenminste: dat is het doel. Al zouden we dat stiekem ontzettend jammer vinden.
“Ik vind het ontzettend mooi dat ik mijn kennis kan overdragen op het team van De Nobelaer. Willeke en Ragna begrijpen nu heel goed waar we mee bezig zijn. Dat geeft hen grip. En dat is ook hoe het moet zijn. Als ze mij niet meer nodig hebben, is dat eigenlijk heel goed. Al zou ik het wel jammer vinden, want het werken met De Nobelaer is fijn. Het zijn ontzettend lieve, leuke mensen: een warm bad om in terecht te komen. De dinsdag is dan ook een van mijn favoriete dagen van de week. Super, dus!”
Silvy Verberne
Social marketeer bij Afdeling Online
De scores
Het resultaat is een duidelijke, herkenbare website. De gebruiksvriendelijkheid verbeterden we door drie thema’s toe te voegen. Dat maakt het vinden van de juiste projectpagina’s voor de klanten van ZWconnect vele malen makkelijker. Bovenaan iedere themapagina plaatsten we bovendien een kader met de meestgestelde vragen, wat efficiënt navigeren weer in de hand werkt. Als kers op de taart zorgden we ervoor dat de website een heldere sitemap heeft, die vanuit alle pagina’s benaderbaar is. Bevindt een gebruiker zich op een projectpagina? Navigeren naar bijvoorbeeld de agenda gaat met één simpele klik.
Afdeling Academy
Word je klant van Afdeling Cultuur? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.