Google Ad Grants Google Adwords SEA

Google Ad Grants campagnes voor Kunstloc

Kunstloc Brabant wil zoveel mogelijk Brabanders deel laten nemen aan kunst en cultuur, want dat inspireert en verrijkt je leven. Een mooie visie waar wij ons als cultuurgericht online marketing bureau ook in kunnen vinden. Najaar 2016 klopte destijds nog Kunstbalie bij ons aan voor Google Ad Grants. Een mooie manier om als non-profit instelling gratis maandelijks advertentiebudget te krijgen van Google ter waarde van $10.000!

kunstloc-afdeling-cultuur-hoofd

De opdracht

Culturele en andere non-profit instellingen met een ANBI-status komen in aanmerking voor Google Grants. Zo ook Kunstloc. Het bijzondere aan deze opdracht is dat onder het hoofdaccount Kunstloc verschillende deelprojecten hangen, bijvoorbeeld Mestmag.nl, DepotC.nl, CommunityArtBrabant.nl en Kunstvakdocenten.nl. Voor al deze websites draaien wij succesvolle Adwords campagnes. Benieuwd welke stappen we hebben ondernomen? Lees snel verder!

We zijn erg blij met wat Google Grants ons aan extra online exposure oplevert! Heel fijn om dit uit handen te geven aan Afdeling Online. Ze zorgen voor goed en grondig advies, een duidelijke planning en ontvangen elke maand een duidelijke rapportage waarmee we goed kunnen monitoren.
Marlijn Hoefnagel - Kunstloc

De Grants aanvraag

Het aanvragen van Google Grants is een ingewikkeld proces, daarom hebben we dit proces samen met Kunstloc doorlopen. We hebben hen begeleid bij het invullen van de vragenlijst voor de aanvraag van het gratis Google Grants budget. Deze vragenlijst dienden we ter goedkeuring in bij Techsoup en Google. En met succes, want de aanvraag werd goedgekeurd.

Sanne Schepers
‘Mijn missie is om alle non-profit instellingen met ANBI status te vertellen over het bestaan van Google Ad Grants.’
Sanne Schepers - Directeur & Communicatie

Aan de slag!

Nadat de aanvraag was goedgekeurd gingen we meteen aan de slag met de Adwords campagnes. We maakten een advertentie account aan, richtten deze in en koppelden deze aan het Google Analytics account van Kunstloc. Daarna gingen we aan de slag met het zoekwoordenonderzoek voor allevier de subdomeinen en op basis daarvan schreven we advertentieteksten. En dat allemaal in de winter van 2016. Sindsdien zijn we wekelijks bezig met het optimaliseren van de Grants campagnes. De resultaten? Die vind je hieronder!

Het resultaat

De scores!

Maar wat hebben de Grants campagnes tot nu toe dan opgebracht? Hier zie je de online resultaten.

  • Maandelijks 1000 extra websitebezoekers via Adwords naar Kunstlocbrabant.nl

  • De CTR (click through rate) is sinds januari gestegen van 3% naar 4,88%.

  • Het aantal websitebezoekers voor Depot C is met 80% gestegen. Die van Kunstvakdocenten is verdubbeld.

Social media

Deel deze case

Afdeling Cultuur is een project van Afdeling Online.