Hallo Cultuurmarketeer!

Opleiding: Online Marketing voor Cultuurmarketeers

Lijkt het je goed om de online marketing van jouw culturele organisatie te professionaliseren? En wil jij vooral in de praktijk leren hoe je bijvoorbeeld SEO, SEA en Social Marketing uitvoert, met als docent een online marketingbureau gespecialiseerd in de culturele sector? Juist ja, dat vermoeden hadden we al. Jij bent namelijk niet de enige cultuurmarketeer die graag wil leren hoe online marketing jouw culturele organisatie kan helpen beter zichtbaar te zijn. Daarom geven wij deze Online Marketing Opleiding voor Cultuurmarketeers. Op deze pagina lees je daar alles over.

  • Studieduur

    8 bijeenkomsten

  • Wanneer

    Maandelijks bij 6 aanmeldingen

  • Lestijden

    10.00 tot 16.30 uur

  • Locatie

    Helmond

  • Start

    Vanaf 6 deelnemers

achtergrond

Het idee

Wij geloven dat een online marketing opleiding niet lang genoeg kan duren. Daarom hebben we gekozen voor 8 lesdagen verspreid over 6 maanden. In deze periode leer je alle basisbegrippen in de online cultuurmarketing, maar nog belangrijker: je leert praktische vaardigheden om je eigen online marketing strategie tot uitvoering te brengen. In dit half jaar leg je samen met de docent, de specialisten van Afdeling Cultuur én je medecursisten de basis van je eigen online marketing. De focus ligt op het leren van praktische vaardigheden.

dit gaan we doen

Programma

Tijdens de interactieve lessen gaan we aan de slag met de volgende onderwerpen:

  • Marketingstrategie
  • Marketingmix: het combineren van alle online kanalen
  • Google Analytics
  • Community management
  • Social media adverteren (Facebook, Instagram & LinkedIn)
  • SEO: zoekmachine optimalisatie
  • SEA: zoekmachine adverteren (Google Ad Grants)
  • E-mailmarketing
  • Rapporteren
  • Presenteren

Naast deze skills houden we je ook op de hoogte van de trends en ontwikkelingen in het vak. We maken je wegwijs in de online wereld. Waar kun je informatie vinden? Welke blogs kun je volgen? En welke ontwikkelingen zijn interessant voor jouw organisatie?

doelgroep

Voor wie is dit interessant

Iedereen die werkzaam is binnen marketing & communicatie in de culturele sector (als freelancer kan ook) en de wens heeft om de online marketing basis van je organisatie op orde te brengen of beter te begrijpen. Het is fijn als de meeste online marketing begrippen je al wat zeggen, zodat je in deze opleiding direct aan de slag kunt voor je eigen organisatie. Voor marketeers met wat minder ervaring zal het huiswerk iets worden uitgebreid. Tot slot is het handig dat je de tijd kunt vrijmaken voor deze opleiding, zie ook de studielast.

Ben je geen cultuurmarketeer, maar wel geïnteresseerd in onze opleiding? Neem even contact op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

vaardigheden

Wat leer je

Tijdens de opleiding leer je alle vaardigheden die je nodig hebt om de dagelijkse online marketing voor jouw organisatie te verzorgen. En dat niet alleen. Je gaat er direct mee aan de slag.

  • Je beheerst de praktische vaardigheden om de dagelijkse online marketing werkzaamheden voor jouw organisatie uit te voeren. Dit houdt onder andere in; social campagnes opzetten, SEO teksten schrijven, Google Ads monitoren, nieuwsbrieven verzenden, enzovoort.
  • Je leert hoe je de marketingstrategie van jouw organisatie kan omzetten naar een online marketingstrategie.
  • Je weet invulling te geven aan deze marketingstrategie door de juiste kanalen in te zetten en te combineren.
  • Je doet ruime kennis op van de mogelijkheden binnen online marketing. Daarnaast weet je ook waar je informatie vandaan moet halen.
  • Samen met ons richt je alle accounts goed in zodat je optimale resultaten kunt behalen en deze op de juiste manier gaat doormeten.
  • Je bent op de hoogte van de trends & ontwikkelingen binnen het vak.

goed om te weten

Dit is fijn aan deze opleiding

  • Dezelfde docent begeleidt je deze hele periode
  • Je zit samen met gelijkgestemde cultuurmarketeers
  • Tussen de lessen door werk je middels huiswerk aan je eigen online marketing
  • Dankzij een strippenkaart kun je hulp inschakelen van onze specialisten
  • Je leert de kneepjes van het vak van profit marketeers met ervaring in non-profit
  • De mogelijkheid om bij ons op kantoor aan huiswerkopdrachten te werken, met alle expertise binnen handbereik

Tip

Wist je dat?

Werktuig PPO (Permanente Professionele Ontwikkeling) financiert ontwikkelplannen voor iedereen die werkzaam is in de creatieve of culture sector. Werktuig PPO stimuleert de professionele ontwikkeling en de loopbaankansen van werkenden en werkzoekenden in de sector. Dit doen zij door tot maximaal 1/3 van de kosten bij te dragen, met een maximumbijdrage van €2000,- per 12 maanden.

Kosten

Investering

De investering voor deze opleiding is €2.950 exclusief btw.* Hiervoor ontvang je:

  • 10 lesdagen met lunch en onbeperkt koffie, thee en koekjes
  • Lesmateriaal
  • Een strippenkaart ter waarde van 8 uur
  • Een certificaat voor bewijs aan deelname aan de opleiding
  • Een vermelding op onze website van je deelname

De factuur voor de opleiding ontvang je na de eerste lesdag. Wil je die liever eerder ontvangen? Geef ons dan een seintje bij je aanmelding.

*Leden van de VNPF of NAPK krijgen eenmalig 300 euro extra korting bij aanmelding voor de online marketing opleiding.

aan de slag

Wat kun je verwachten?

Alles wat je nog wilde weten lees je hieronder.

Studiewijze

Het programma bestaat uit 10 lesdagen verdeeld over een half jaar. Met andere woorden: ongeveer een keer in de twee weken. In de weken dat er geen les is, bieden we je de mogelijkheid om samen met je studiegenoten bij ons op kantoor bijeen te komen. Zo kun je samen werken aan opdrachten én de specialisten van Afdeling Cultuur om hulp vragen.

Bijeenkomsten

De bijeenkomsten zijn interactief en zeer praktisch. De opleiding zit bomvol leuke opdrachten, afgewisseld met stukken theorie en vooral heel veel doen! De opdrachten zijn zo opgesteld dat jij direct aan de online marketing van jouw organisatie werkt. We behandelen elkaars cases, zodat jullie niet alleen met elkaar, maar ook van elkaar leren.

Door middel van een online communicatiekanaal houd je contact met studiegenoten. Hier worden ook de slides van de afgelopen bijeenkomst gedeeld en heb je de ruimte om vragen te stellen aan de docent.

Jaap Schepers

Docent

Tijdens de hele opleiding zul je les hebben van Jaap Schepers, een online strateeg met meer dan 15 jaar ervaring in het vak. Jaap is mede-eigenaar van Afdeling Online: een online marketing bureau met meer dan 200 klanten in de commerciële en culturele sector. Jaap voorziet deze klanten van strategisch advies en ziet het als zijn missie om (beginnende) online marketeers de praktische kneepjes van het vak te leren. Jaap gelooft dat we elkaar slimmer maken als we kennis, resultaat en fun combineren. Dat wil zeggen: hard werken, maar ook gezellige en interactieve lessen.

Studievoorbereiding

Per lesdag zul je ongeveer 6 tot 8 uur voorbereiding nodig hebben. In deze tijd lees je in over nieuwe onderwerpen en werk je aan opdrachten voor je eigen organisatie.

Over de gehele periode komt dit neer op gemiddeld 8 uur per week (incl. bijeenkomsten). Voor de hele opleiding is dit in totaal 160 uur.

Studiemateriaal

Er is ontzettend veel informatie te vinden over online marketing. Wij maken je wegwijs in deze jungle en selecteren de juiste artikelen, video’s en leerchunks voor je. Al het materiaal delen we met je. Om je ruim de tijd te geven om in de materie te duiken zullen we het benodigde lesmateriaal minstens twee weken voor iedere bijeenkomst verzenden.

Strippenkaart

Bij deze opleiding heb je ook de beschikking tot een strippenkaart ter waarde van 8 uur. Deze is ervoor bedoeld dat je de specialisten van Afdeling Cultuur kunt inzetten bij het tackelen van complexe problemen. Denk aan een eenmalige inrichting van Google Analytics: dit moet goed gebeuren, maar in de toekomst ga je dit nooit meer zelf doen. Daarom helpt een specialist je, en kun jij je tijdens de opleiding focussen op de stof die je wél zult gebruiken in de praktijk. Jij bepaalt zelf wanneer en waarvoor je de strippenkaart inzet.

Meer weten?

Vraag meer info op

Is je interesse gewekt en wil je meer weten over onze online marketing opleiding? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Heb je vragen?

Telefonisch contact

Wil je graag dat we meedenken of deze opleiding goed aansluit bij jouw wensen? Laat dan je naam en telefoonnummer achter en we bellen je terug.

Quotes

Ervaringen

Wat vonden de cursisten van eerdere workshops ervan?

  • "Duidelijke uitleg, handige voorbeelden en praktische tips om zelf aan de slag te gaan."

    Steffie van der Horst, freelance marketeer

  • "Ik vind het heel fijn dat ik er nu voor kan zorgen dat alle neuzen binnen de organisatie dezelfde kant op staan als het gaat om de communicatie."

    Evelien, Bibliotheek Eindhoven

achtergrond

Waarom deze opleiding?

Afdeling Cultuur is een project van Afdeling Online dat is ontstaan vanuit de wens om de online marketing van culturele organisaties in Nederland te professionaliseren. Wij leerden de afgelopen jaren namelijk dat met de juiste online marketing tools nóg meer mensen kunnen genieten van een museumbezoek, theatervoorstelling of dansles. Een van de manieren waarop wij dat willen bereiken, is door vaak al zeer bekwame cultuurmarketeers op te leiden in ons vak: online marketing.

Meer dan 20% van de klanten van Afdeling Online zijn culturele organisaties. Wij werken voor organisaties als Kunstloc Brabant, Kröller-Muller Museum, het Textielmuseum, Erfgoed Brabant, de Zuiderwaterlinie en Holland Opera.

Social media

Deel deze opleiding

Kun je zelf niet, maar weet je iemand anders voor wie deze opleiding geschikt is? Deel deze pagina dan.

Oproep

Partners in crime?

Wil jij zelf niet deelnemen maar denk je dat jij of jouw organisatie wel op een andere manier een bijdrage kan leveren aan deze opleiding? Laat het ons weten. We zoeken namelijk nog partners om deze opleiding een permanent karakter te geven.