Cultuur
Automatisering in actie: hoe Stadstheater Zoetermeer meer publiek trekt
geautomatiseerde campagnes, Google Ad Grants, theatermarketing
Vanaf 1 juli 2023 wordt Universal Analytics vervangen door Google Analytics 4 (GA4). Deze nieuwe versie heeft vanaf nu dan ook al de volledige focus in updates en uitbreidingen. Je leest hier wat de grootste veranderingen zijn met de komst van GA4, wat wij als bureau voor jou kunnen doen en bieden we een op maat gemaakte GA4 workshop aan.
Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics en de opvolger van Universal Analytics. Het hele meetmodel verandert met de komst van Google Analytics 4. Vanaf 1 juli 2023 verwerken daarom Universal Analytics-property’s geen nieuwe hits meer en wordt er geen data meer ontvangen. Daarna heb je nog maar 6 maanden toegang tot je oude data. Je huidige data kan namelijk niet mee verhuizen naar GA4. Wij adviseren om nu alvast een upgrade naar Google Analytics 4 te maken. Zo voorkom je dat je in juli 2023 zonder historische data begint. Ben je nieuwsgierig geworden naar Google Analytics 4? Lees hier enkele voordelen:
Op feestjes vertellen we met een grote glimlach over onze projecten.
Met de Google Analytics 4 upgrade zijn er veel meer mogelijkheden. Daarbij komen ook een aantal grote veranderingen en vernieuwingen kijken. Deze lichten we graag verder toe.
De grootste wijziging ten opzichte van Universal Analytics, heeft te maken met de manier waarop Analytics de website meet. Waar Universal Analytics data meet aan de hand van een session-based datamodel, werkt Google Analytics 4 met een gebeurtenis-gedreven (event-driven) datamodel. Bij deze nieuwe manier van meten, worden sessies en paginaweergaven van elkaar losgekoppeld. Doordat er steeds meer websites en apps ‘single page’ zijn is de oude manier van meten niet meer de beste manier om data te vergaren. In plaats daarvan wordt er vanaf nu gemeten in series van gebeurtenissen, ofwel ‘events’, waarbij elke gebeurtenis via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics. Hiermee verschuift de nadruk van Google Analytics richting waardevolle bezoeken en interacties.
Net zoals in Universal Analytics kun je ook in Google Analytics 4 rapporten opvragen die je meer inzicht geven in je data. De aanpak in GA4 is echter wat anders dan voorheen. In de nieuwe versie krijg je een aantal overzichtsrapporten (vb. betrokkenheid, behoud, demografie, technologie etc.) die je dan nog lichtjes kunt aanpassen via de knop ‘Rapport aanpassen’.
Wil je toch een gedetailleerder rapport aanmaken? Dan is er nu de tool ‘Analyse’ in de Ontdekken hub, waarmee je alle inzichten en statistieken met elkaar in verband kunt brengen, doelgroepen bepalen, gegevens filteren en nog veel meer. Deze analyses kun je vervolgens exporteren of downloaden, om bijvoorbeeld aan je collega’s te tonen.
Klanten en leads komen via verschillende devices en browsers op je website terecht. Google Analytics 4 speelt daar handig op in door gegevens van dezelfde persoon op verschillende apparaten te bundelen tot 1 gebruikerstraject. Je kunt de tool daarbij een handje helpen door gegevens beschikbaar te stellen van gebruikers die zich op je website hebben ingelogd of een account hebben aangemaakt.
Maar dat is niet per se nodig: Google houdt ook rekening met apparaat-ID’s en Google-accounts om het gebruikerstraject te volgen. En als die data niet volledig zijn, kun je Analytics ook een User ID laten aanmaken voor elke gebruiker. Er zijn dus genoeg manieren om een (anonieme) gebruiker over meerdere apparaten en platformen te volgen.
Waar UA uitgaat van het bouncepercentage om de kwaliteit van je pagina’s te bepalen, wordt dit in GA4 vervangen door betrokkenheid. Hierdoor ziet Google Analytics gebruikers die slechts één pagina van je website bekijken niet langer als een negatief signaal, zolang de gebruiker lang genoeg op de betreffende pagina blijft. Heeft je pagina je bezoeker zo goed geholpen dat die persoon geen andere pagina’s hoeft te bekijken? Dan erkent Google Analytics 4 dat vanaf nu dus als iets positiefs.
Third-party cookies gaan verdwijnen. Hierdoor wordt het voor marketeers steeds lastiger om websitebezoekers te volgen op het internet. De upgrade naar Google analytics 4 maakt dit dan weer een stuk makkelijker door het gebruik van machine learning. Daardoor zijn third-party cookies niet meer noodzakelijk. Machine learning combineert namelijk kunstmatige intelligentie en computerwetenschap om missende data in gegevens op te vullen en voorspellingen te doen. Het zoekt naar activiteitenpatronen die in een algoritme kunnen worden ingevoerd om een nauwkeurig beeld te krijgen van hoe gebruikers zich online gedragen.
Google Analytics 4 maakt verschillende prognoses, waarmee je je advertenties kunt afstemmen op basis van de verwachte conversies. Ook kan GA4 voorspellen wanneer een vaste klant het risico loopt om weg te gaan. Hoe waardevol is dat?!
Zien hoeveel bezoekers van het bekijken van een product naar de aankoop gaan? Check. Een bepaalde stap in je funnel opnemen of verwijderen? Geregeld! Met deze nieuwe versie krijg je namelijk uitgebreide funnel analyses die je zelf kunt inrichten op basis van jouw klantreis.
Een funnel is een specifiek pad dat gebruikers afleggen tijdens hun bezoek aan je website of mobiele app. Als je bijvoorbeeld gebruikers wilt volgen die een specifiek product bekijken en een aankoop doen, kun je een funnel instellen om een reeks gebeurtenissen te volgen.
In Universal Analytics waren funnel rapporten gebrekkig en boden ze niet veel inzicht. GA4 biedt diepgaande funnel analyse rapporten. Hiermee kun je op elk gewenst moment funnelrapporten bouwen, en ze zijn makkelijk aan te passen.
De Google Analytics 4 upgrade heeft een zoekbalk die sterk is verbeterd ten opzichte van vorige versies. Vanaf nu kun je niet alleen de juiste tools vinden, maar anticipeert de zoekbalk ook opvragen door slimme suggesties te geven wanneer jij iets in de zoekbalk typt. Deze suggesties verwijzen je bij verschillende (basis)vragen naar een klein rapport. Zo kun je gegevens op een snelle en overzichtelijke manier opzoeken.
Google Analytics 4 biedt automated insights. Via Automated Insights in GA4 waarschuwt Google jou automatisch voor belangrijke trends in je gegevens. Aan de hand van deze verzamelde gegevens kun je trends ontdekken en daarop inspelen.
Je hebt toegang tot je automated insights in een rapportweergave, en ze worden bijgewerkt op basis van de prestaties van je website en mobiele app. Je kunt je automated insights ook delen, wat een goede manier is om belangrijk nieuws snel te verspreiden.
Je wil er zeker van zijn dat Google Analytics 4 precies goed ingesteld is voor jouw organisatie. Daarom hebben wij een stappenplan voor de basisinrichting. Ben je klant bij ons? Dan zorgen wij voor de installatie binnen de bestaande uren vóór juli dit jaar. Hulp nodig?
Let op: het configureren van doelen en funnels is geen onderdeel van de installatie. Deze klus is een stuk complexer geworden in Google Analytics 4. Geïnteresseerd? Dan bespreken we de opdracht(en) vooraf met je.
Wil je jouw analyses naar een hoger level tillen, maar weet je niet waar je moet beginnen? En nu vooral niet met de komst van de Google Analytics 4 upgrade? Onze gecertificeerde specialisten delen graag alle ins en outs met je. Dit doen ze aan de hand van een op maat gemaakte Google Analytics 4 workshop. Tijdens deze workshop ga je aan de slag met verschillende onderwerpen op het gebied van Google Analytics 4. We stellen het lesprogramma af op jouw leerbehoeften en vragen. Want hoe fijn is het als jouw organisatie zelf uit de voeten kan met Google Analytics 4?!
Het hele meetmodel is veranderd met de komst van Google Analytics 4. Dit is ook de reden dat je je Universal Analytics data niet kan meenemen naar GA4. Daarnaast zijn er een aantal zaken, zoals views en filters, die ontbreken in deze nieuwste versie. Een overstap naar GA4 is daarom wel verstandig, maar voorlopig niet genoeg. We raden daarom aan om GA4 naast Universal Analytics te blijven gebruiken zodat je geen belangrijke informatie kwijt raakt.
AI baant zich in razendsnel tempo een weg in onze (digitale) maatschappij. Als online marketeers omarmen we deze nieuwe technologie. We geloven er namelijk in dat AI ons slimmer, efficiënter, creatiever en vindingrijker maakt. Maar niet zonder dat we daar transparant over zijn. Daarom delen we 5 principes over hoe wij omgaan met AI.
Hulp nodig bij Google Analytics 4? Dat begrijpen we helemaal. Onze Google Analytics experts helpen je graag. Neem hiervoor contact op via onderstaand contact formulier.
"*" geeft vereiste velden aan
Nog meer vragen over Google Analytics 4? Grote kans dat wij deze hieronder al beantwoord hebben. Staat je vraag er toch niet bij, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag.
We hebben een aantal voordelen van Google Analytics voor je op een rijtje gezet:
Naast de vele voordelen die Google Analytics 4 biedt, zijn er ook een aantal nadelen.
Naast de vele voordelen die Google Analytics 4 biedt, zijn er ook een aantal nadelen.
Om Google Analytics 4 in te stellen moeten er een aantal stappen genomen worden. Lees ons stappenplan voor de basisinrichting om te zien hoe wij dit voor je kunnen doen.
Heb je Google Analytics 4 gekoppeld aan je website maar zie je geen data? Geen zorgen. Het kan nog nog even duren voordat je dit te zien krijgt in je Google Analytics dashboard. Let er wel op dat dit niet langer dan 24 uur mag duren.
Word je klant van Afdeling Cultuur? Dan krijgen jij en je team gratis toegang tot onze online leeromgeving met meer dan 50 uur aan lesmateriaal over online marketing. Jij slimmer, wij blij.