Online Marketing Strategie Google Ad Grants

Opleiding: Proeftuin Internationalisering Brabant

Hoe tof is het als je samen met mede-cultuurmarketeers mag werken aan de internationalisering van Brabantse kunst- en cultuursector? Dat is precies waar 17 heel gedreven marketeers uit het Brabantse cultuurveld mee aan de slag mochten. En wel tijdens een opleidingstraject dat wij in samenwerking met BrabantStad mochten aanbieden. Deze opleiding werd gefinancierd door de Proeftuin Internationalisering en is een onderdeel van het regioprofiel cultuur Brabant. De finish is bereikt, de certificaten zijn overhandigd. Tijd om terug te blikken. Lees je mee?

Case-proeftuin-presentatie

Speciale editie van onze opleiding

Van februari tot en met juni 2020 hebben de cultuurmarketeers keihard gewerkt aan de professionalisering en internationalisering van hun online marketing strategie. In negen sessies hebben we alle aspecten binnen online marketing doorlopen: van strategiebepaling, zoekmachine optimalisatie en Google Grants tot datavisualisatie. Van docent Jaap kregen ze alle tools en handvatten zodat ze hun marketingstrategie naar een nóg hoger niveau kunnen tillen. Natuurlijk met focus op internationalisering. Internationalisering van zowel hun eigen organisatie als van de Brabantse cultuursector in zijn geheel. Concreet betekent dat: het zichtbaar en bereikbaar maken van het internationale aanbod voor alle Brabanders én het bereiken van internationals.

Als Brabant hebben we heel veel te bieden, ook aan de buitenwereld. Van design tot Van Gogh, maar ook op het gebied van talentontwikkeling. En om deze internationalisering te verbeteren, moet je ook nadenken over het verbeteren van marketing op dat gebied.
Bram van den Eijnden - Beleidsmedewerker Gemeente Tilburg

Wat heeft het opgeleverd?

De opleiding was nog maar net onderweg toen corona de kop op stak. Maar we lieten ons niet uit het veld slaan en zetten de opleidingsdagen online voort. Gelukkig kon de allerlaatste dag wél fysiek doorgaan, uiteraard op gepaste afstand. Samen sloten we het traject af met inspirerende eindpresentaties van alle deelnemers en een gezellige borrel. Tot slot ontvingen de deelnemers natuurlijk hun welverdiende certificaat.

Wat stond er op het programma?

Iedere lesdag behandelden we steeds een afgebakend online marketing onderwerp. Dit zijn de modules die tijdens dit traject op het programma stonden:

  • Marketingstrategie

    Welke kanalen zijn er en welke kanalenmix zet ik in?

  • Community management

    Hoe bind ik doelgroepen aan elkaar en aan mijn merk?

  • Social adverteren

    Hoe voer ik campagnes op diverse social media kanalen?

  • Zoekmachine optimalisatie

    Hoe zet ik SEO in zodat ik goed gevonden word?

  • Google Ad Grants

    Wat zijn de mogelijkheden binnen Google Grants en hoe werkt adverteren?

  • E-mail marketing

    Hoe zet ik (geautomatiseerde) nieuwsbrief campagnes slim in?

  • Website marketing

    Hoe zorg ik ervoor dat mijn website zo goed mogelijk converteert?

  • Data visualisatie

    Hoe maak ik mijn online marketing inspanningen meetbaar en hoe geef ik mijn statistieken vorm?

  • Eindpresentaties

    Wat heb ik het afgelopen half jaar geleerd en hoe pas ik het toe om de Brabantse cultuursector verder te internationaliseren?

Wie waren de deelnemers?

Samen werkten de deelnemers aan een hoger doel, namelijk: de Brabantse cultuursector internationaal op de kaart zetten. Daarom was het een must om een gevarieerde groep samen te stellen die het volledige culturele veld vertegenwoordigt. Uit de vele aanmeldingen heeft BrabantStad een selectie gemaakt van deze 17 cultuurmarketeers:

Samen werkten de deelnemers aan een hoger doel, namelijk: de Brabantse cultuursector internationaal op de kaart zetten. Daarom was het een must om een gevarieerde groep samen te stellen die het volledige culturele veld vertegenwoordigt. Uit de vele aanmeldingen heeft BrabantStad een selectie gemaakt van deze 17 cultuurmarketeers.
Niek Nellen - Graphic Matters & Blind Walls Gallery
Het resultaat

Ervaringen van cursisten

Zo, nu hebben we wel genoeg verteld. Het woord is aan de deelnemers. Hoe kijken zij terug op het opleidingstraject? Je leest hieronder een drietal quotes.

  • "Heel veel terminologie is uitgelegd en kan ik nu beter begrijpen. Af en toe keken we ook praktisch naar de site of naar de nieuwsbrief en dan bleek er altijd wel iets beter te kunnen. Dat is alleen maar heel fijn."

  • "Er zijn binnen online marketing zoveel mogelijkheden. Het is fijn om daar scherp op in te gaan en daarna ook met andere cultuurmarketeers te praten over hoe zij zaken inzetten voor hun organisatie."

  • "Ik denk echt dat de kracht van dit soort acties ligt in de samenwerking. Als je kijkt naar de deelnemers van deze cursus: dat zijn allemaal mensen die geweldig werk doen alleen, maar die uiteindelijk ook als individuele organisatie niet veel slagkracht hebben."

Social media

Deel deze case

Afdeling Cultuur is een project van Afdeling Online.