Opleiding: Online Marketing voor Cultuurmarketeers
Lijkt het je goed om de online marketing van jouw culturele organisatie te professionaliseren? En wil jij vooral in de praktijk leren hoe je bijvoorbeeld SEO, SEA en Social Marketing uitvoert, met als docent een online marketingbureau gespecialiseerd in de culturele sector? Juist ja, dat vermoeden hadden we al. Jij bent namelijk niet de enige cultuurmarketeer die graag wil leren hoe online marketing jouw culturele organisatie kan helpen beter zichtbaar te zijn. Daarom geven wij deze Online Marketing Opleiding voor Cultuurmarketeers. Op deze pagina lees je daar alles over.
STUDIEDUUR
5 bijeenkomsten
WANNEER
Maandelijks bij 6 aanmeldingen
LESTIJDEN
10.00 tot 16.30 uur
LOCATIE
Helmond
START
Minimaal 6 deelnemers
Meer weten?
Is je interesse gewekt en wil je meer weten over onze online marketing opleiding? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.
Neem contact opHet idee
We hebben gekozen voor 5 lesdagen verspreid over 3 maanden. In deze periode leer je alle basisbegrippen in de online cultuurmarketing, maar nog belangrijker: je leert praktische vaardigheden om je eigen online marketing strategie tot uitvoering te brengen. In dit half jaar leg je samen met de docent, de specialisten van Afdeling Cultuur én je medecursisten de basis van je eigen online marketing. De focus ligt op het leren van praktische vaardigheden.
Dit gaan we doen
Tijdens de interactieve lessen gaan we aan de slag met de volgende onderwerpen:
- Marketingstrategie
- Marketingmix: het combineren van alle online kanalen
- Google Analytics
- Community management
- Social media adverteren (Facebook, Instagram & LinkedIn)
- SEO: zoekmachine optimalisatie
- SEA: zoekmachine adverteren (Google Ad Grants)
- E-mailmarketing
- Rapporteren
- Presenteren
Dit is fijn aan deze opleiding
- Dezelfde docent begeleidt je deze hele periode
- Je zit samen met gelijkgestemde cultuurmarketeers
- Tussen de lessen door werk je middels huiswerk aan je eigen online marketing
- Dankzij een strippenkaart kun je hulp inschakelen van onze specialisten
- Je leert de kneepjes van het vak van profit marketeers met ervaring in non-profit
- De mogelijkheid om bij ons op kantoor aan huiswerkopdrachten te werken, met alle expertise binnen handbereik
Wat kun je verwachten van de opleiding?
Alles wat je nog wilde weten, lees je hieronder.
- Wat leer je?
- Studiewijze
- Bijeenkomsten
- Docent
- Studievoorbereiding
- Doelgroep
- Studiemateriaal
- Investering
- Strippenkaart
Dit krijg je onder de knie
Tijdens de opleiding leer je alle vaardigheden die je nodig hebt om de dagelijkse online marketing voor jouw organisatie te verzorgen. En dat niet alleen. Je gaat er direct mee aan de slag.
- Je beheerst de praktische vaardigheden om de dagelijkse online marketing werkzaamheden voor jouw organisatie uit te voeren. Dit houdt onder andere in; social campagnes opzetten, SEO teksten schrijven, Google Ads monitoren, nieuwsbrieven verzenden, enzovoort.
- Je leert hoe je de marketingstrategie van jouw organisatie kan omzetten naar een online marketingstrategie.
- Je weet invulling te geven aan deze marketingstrategie door de juiste kanalen in te zetten en te combineren.
- Je doet ruime kennis op van de mogelijkheden binnen online marketing. Daarnaast weet je ook waar je informatie vandaan moet halen.
- Samen met ons richt je alle accounts goed in zodat je optimale resultaten kunt behalen en deze op de juiste manier gaat doormeten.
- Je bent op de hoogte van de trends & ontwikkelingen binnen het vak.
Studiewijze
Het programma bestaat uit 5 lesdagen verdeeld over 3 maanden. Met andere woorden: ongeveer een keer in de twee weken fysiek les. In de weken dat er geen les is, bieden we je de mogelijkheid om samen met je studiegenoten bij ons op kantoor bijeen te komen. Zo kun je samen werken aan opdrachten én de specialisten van Afdeling Cultuur om hulp vragen.
Bijeenkomsten
De bijeenkomsten zijn interactief en zeer praktisch. De opleiding zit bomvol leuke opdrachten, afgewisseld met stukken theorie en vooral heel veel doen! De opdrachten zijn zo opgesteld dat jij direct aan de online marketing van jouw organisatie werkt. We behandelen elkaars cases, zodat jullie niet alleen met elkaar, maar ook van elkaar leren.
Door middel van een online communicatiekanaal houd je contact met studiegenoten. Hier worden ook de slides van de afgelopen bijeenkomst gedeeld en heb je de ruimte om vragen te stellen aan de docent.
Jaap Schepers
Tijdens de hele opleiding zul je les hebben van Jaap Schepers, een online strateeg met meer dan 15 jaar ervaring in het vak. Jaap is mede-eigenaar van Afdeling Online: een online marketing bureau met meer dan 200 klanten in de commerciële en culturele sector. Jaap voorziet deze klanten van strategisch advies en ziet het als zijn missie om (beginnende) online marketeers de praktische kneepjes van het vak te leren. Jaap gelooft dat we elkaar slimmer maken als we kennis, resultaat en fun combineren. Dat wil zeggen: hard werken, maar ook gezellige en interactieve lessen.
Studievoorbereiding
Per lesdag zul je ongeveer 2 uur voorbereiding nodig hebben. In deze tijd lees je in over nieuwe onderwerpen en werk je aan opdrachten voor je eigen organisatie. Uiteraard is eventuele zelfstudie verder in te delen naar wens. Wij kunnen samen met jou een heel tof plan samenstellen zodat je bijvoorbeeld ook een aantal Google-certificaten kunt behalen tijdens de opleiding.
Voor wie is dit interessant
Iedereen die werkzaam is binnen marketing & communicatie in de culturele sector (als freelancer kan ook) en de wens heeft om de online marketing basis van je organisatie op orde te brengen of beter te begrijpen.
Ben je geen cultuurmarketeer, maar wel geïnteresseerd in onze opleiding? Neem even contact op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Studiemateriaal
Er is ontzettend veel informatie te vinden over online marketing. Wij maken je wegwijs in deze jungle en selecteren de juiste artikelen, video’s en leerchunks voor je. Al het materiaal delen we met je. Om je ruim de tijd te geven om in de materie te duiken zullen we het benodigde lesmateriaal minstens twee weken voor iedere bijeenkomst verzenden.
Kosten
De investering voor deze opleiding is €2.190 exclusief btw.* Hiervoor ontvang je:
- 5 lesdagen met lunch en onbeperkt koffie, thee en koekjes
- Lesmateriaal
- Een strippenkaart ter waarde van 4 uur
- Een certificaat voor bewijs van deelname aan de opleiding
De factuur voor de opleiding ontvang je twee weken voorafgaand aan de opleiding. Wil je die liever eerder ontvangen? Geef ons dan een seintje bij je aanmelding.
*Leden van de VNPF of NAPK krijgen eenmalig €300 extra korting bij aanmelding voor de online marketing opleiding.
Strippenkaart
Bij deze opleiding heb je ook de beschikking tot een strippenkaart ter waarde van 4 uur. Deze is ervoor bedoeld dat je de specialisten van Afdeling Cultuur kunt inzetten bij het tackelen van complexe problemen. Denk aan een eenmalige inrichting van Google Analytics: dit moet goed gebeuren, maar in de toekomst ga je dit nooit meer zelf doen. Daarom helpt een specialist je, en kun jij je tijdens de opleiding focussen op de stof die je wél zult gebruiken in de praktijk. Jij bepaalt zelf wanneer en waarvoor je de strippenkaart inzet.
Ervaringen van cursisten
Wat vonden de cursisten van deze opleiding?
“We zijn aan de slag gegaan met Facebook adverteren en analyseren, Google Grants, SEO. En ook Google Mijn Bedrijf, iets waar ik niet meteen aan had gedacht maar wat wel belangrijk is.”
Evelien
Bibliotheek Eindhoven
“Ik vind het heel fijn dat we vanuit de strategie bezig gaan met online marketing. Vanuit de missie, visie en de customer journey kijken hoe de verschillende online kanalen effectief ingezet kunnen worden. En daarnaast zijn de vele praktische tips ook heel fijn!”
Marjolein
Nationaal Gevangenismuseum
“Het is belangrijk om fases in een customer journey te onderscheiden, zodat je kan inspelen in welke fase de klant zich bevindt. Daar kun je je dienst dan op aanpassen.”
Marijke
Quadrifolium Fondsenwerving
Waarom deze opleiding?
Afdeling Cultuur is een project van Afdeling Online dat is ontstaan vanuit de wens om de online marketing van culturele organisaties in Nederland te professionaliseren. Wij leerden de afgelopen jaren namelijk dat met de juiste online marketing tools nóg meer mensen kunnen genieten van een museumbezoek, theatervoorstelling of dansles. Een van de manieren waarop wij dat willen bereiken, is door vaak al zeer bekwame cultuurmarketeers op te leiden in ons vak: online marketing.
Wist je dat?
Werktuig PPO (Permanente Professionele Ontwikkeling) financiert ontwikkelplannen voor iedereen die werkzaam is in de creatieve of culture sector. Werktuig PPO stimuleert de professionele ontwikkeling en de loopbaankansen van werkenden en werkzoekenden in de sector. Dit doen zij door tot maximaal 1/3 van de kosten bij te dragen, met een maximumbijdrage van €2000,- per 12 maanden.
Partners in crime?
Wil jij zelf niet deelnemen maar denk je dat jij of jouw organisatie wel op een andere manier een bijdrage kan leveren aan deze opleiding? Laat het ons weten. We zoeken namelijk nog partners om deze opleiding een permanent karakter te geven.
Even voorstellen: de trainers
Van deze trainers krijg je les. Ze hebben er zin in!
Incompany opleiding
Liever deze opleiding helemaal op maat en naar de leerwensen van jou en jouw organisatie? We geven de opleiding online marketing voor cultuurmarketeers ook incompany. Tijdens het incompany traject volg je verschillende modules. Hierbij kunnen we verschillende volgordes aanhouden of onderwerpen introduceren die beter bij jouw leervraag passen.